Seizoen 2011-2012: ‘Hoogwoud in Oorlogsjaren’

Na het succes van de voorstelling ‘Aanraders’ in het seizoen 2010-2011, gaan we een nieuwe uitdaging aan! Rond de herdenking van 4 mei en de de viering van 5 mei 2012 presenteren we een voorstelling die gebaseerd is op de verhalen van tijdens de tweede wereldoorlog. Dit zijn niet de verhalen zoals ze in de geschiedenisboeken staan en die bekend zijn in het geheugen van Nederland, maar dit zijn de Hoogwoudse verhalen van de Hoogwoudse inwoners.

De geschiedenis van de oorlog blijkt in Hoogwoud nog levend; familieleden van onze vereniging zijn nog in staat hun verhalen over te leveren aan de volgende generaties. Deze persoonlijke verhalen zijn, samen met de overgeleverde Hoogwoudse dorpsgeschiedenis, opgetekend en dienen als uitgangspunt voor de voorstelling.

De voorstelling wordt letterlijk gespeeld op de Burgemeester Hoogenboomlaan in Hoogwoud, op verschillende locaties. De spelers nemen het publiek mee op een tocht langs de geschiedenis.

Voor dit bijzondere project werken we samen met verschillende partijen. Zo heeft theatermaker Kirsten Dijk (die ook de regie gaf bij o.a. het toneelstuk ‘Aanraders’) de regie van het project op zich genomen, zij wordt bijgestaan door dramaturg Heleen van Wiechen. Bekende Hoogwouders verlenen hun medewerking en ook zijn er verschillende verenigingen en stichtingen benaderd om mee te werken. Diverse speellocaties worden beschikbaar gesteld door de gebruikers of bewoners ervan.

Maar bovenal krijgen al de persoonlijke verhalen een plaats in een tijdsmonument waarin de geschiedenis levend blijft!